top of page
  • dafnaefron

צעדת האימהות 0707 השראה למיצג אמנותי

צעדת האמהות כהשראה להצעה למיצג אמנותי שהגישו גליה שרגל ודפנה עפרון במסגרת קורס לתולדות המיצג באקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים


צילום: בן כהן


שנת 2020/2021 הייתה שנה דרמטית במציאות הפוליטית הישראלית. מגיפת הקורונה העולמית דרדרה את ישראל לשפל כלכלי שלא נודע כמותו ולאבטלה של כמיליון אזרחים. ניהולה המדיני של המגיפה היה שיאה של תקופת חוסר יציבות פוליטית, מערכות בחירות חוזרות ונשנות וראש ממשלה נאשם בפלילים שעמד בפני משפט הובילו ישראלים רבים למחאה נרחבת שארכה כשנה עד לחילופי השלטון.


ההפגנות הגדולות מול מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים החלו בקיץ 2020 עם מעצרו האלים של אמיר השכל, סדי בן שטרית וגיל המרשלג, ממובילי המחאה. הפגנות אלו התאפיינו בהפעלת אלימות משטרתית חסרת פרופורציות, בעיקר כלפי צעירים. כך, בסוף יולי קם ארגון 'אמהות נגד אלימות המשטרה' כדי להציב גבול ולחצוץ בין המפגינים למשטרה, לתעד מקרוב את מעשיה ולמתן את התנהגות השוטרים.


במהלך השנה נכחו האמהות בכל ההפגנות ברחבי הארץ, בעיקר בבלפור וביצעו פעולות מחאה שונות במהלך ההפגנות עצמן, השתתפו בפעולות גרילה יזומות ויזמו פעולות עצמאיות. נגד צעירים רבים שנעצרו, בבלפור בהפגנות בתל אביב, באום אל פאחם, בשיח ג'ראח, בשער שכם, בראש העין ובמקומות נוספים, נפתחו רישומים והליכים פליליים וחלקם כבר קיבלו כתבי אישום. כתם זה עלול ללוות את הצעירים במהלך כל חייהם האישיים והמקצועיים וזאת כאשר מדובר באנשים נורמטיביים, שרבים מהם עובדים במסגרות חינוכיות העלולות להירתע מהעסקת עובדים בעלי רישומים פליליים.


למרות חילופי השלטון ארגון 'אמהות נגד אלימות המשטרה' לא רואה את עצמו כמי שסיים את תפקידו ועוסק בפעולה הבאה – מרתון סרטוני תיעוד האלימות במהלך השנה האחרונה ובמקביל קידום חקיקה להפסקת הליכים כנגד המפגינים בדומה להפסקת ההליכים כנגד המפגינים נגד ההתנתקות. האמהות דורשות חוק אחד שווה לכולם ועומדות על כך שלא יעלה על הדעת שמפגינים שמימשו את זכותם הדמוקרטית ולא נהגו באלימות, אלא היו קורבנות לאלימות, ימשיכו להיות קורבנות של המערכת המשפטית.


תכנית המיצג

הצעה זו שואבת השראה מהמיצג שהעלו סוזן לייסי ולזלי לבוביץ' In Mourning and in Rage בשנת 1977 בלוס אנג'לס במחאה על טיפול כושל ותת ייצוג תקשורתי לרצח ואונס נשים.


תאריך: 7/7/2021 – יום השבעתו וכניסתו לתפקיד של יצחק הרצוג, נשיאה ה11 של מדינת ישראל.


מקום: התחלה מול כנסת ישראל בזמן השבעתו של הנשיא, תהלוכה אל משכן נשיאי ישראל וטקס בעת כניסתו למשכן של הנשיא החדש.


הזמן והמקומות נבחרו על מנת לקבל חשיפה ציבורית כמה שיותר גדולה ולהוות מעין אייטם ססגוני ביום כניסתו לכהונה של הנשיא החדש המצהיר בכל פה שתפקידו הוא פיוס בין המגזרים השונים בישראל. הקריאה של האמהות לנשיא היא לממש את הצהרותיו ולהשוות בין המפגינים מהמגזרים השונים ובכך לתקן את חוסר האיזון.


תיאור הפעולה: 300 אמהות באפודים זוהרים נושאות שמשיות צהובות יעמדו במעגל אל מול כנסת ישראל. על פניהן של האמהות ישורטט סימן שוויון בצבע צהוב בוהק (הצבע המסמל את האמהות במחאה). כל אמא תחזיק בידה כדור כתום המייצג את מפגיני ההתנתקות משנת 2005 אשר זכו להפסקת הליכים על בסיס חקיקה בשנת 2010. במרכז המעגל יוקמו מאזני צדק גדולות. כל אמא תניח בכף אחת של המאזניים את הכדור הכתום ותקריא את שמו של מפגין מתקופת ההתנתקות שזכה להפסקת הליכים, מה היו הפעולות ומה היה סעיף האישום. כף המאזניים תיטה לצד אחד כסמל לעיוות החקיקתי לטובת פעולות לא חוקיות שהתבצעו על ידי פעילי מחאת ההתנתקות אשר לא נתנו את הדין על מעשיהם אפילו במקרים שבהם נמצאו אשמים.


ליווי מוזיקלי: תוף גדול (תוף של תזמורת קלאסית עם 2 כלי הקשה) שמשמיע קול עמוק. כשישימו את הכדורים הכתומים במאזניים התוף ילווה את התנועה. יתחיל מתיפוף חרישי ויגבר.


עם סיום השבעתו של הנשיא הנכנס בכנסת, תצאנה האמהות לצעדה דוממת שבראשה מאזני הצדק שהופרו איזונן אל משכן נשיאי ישראל, מלווה בתיפוף קצבי איטי. מול המשכן תתייצבנה האמהות בשורה, זו לצד זו ובחזית יוצבו מאזני הצדק. האמהות יוציאו כדורים ורודים (המסמלים את צעירי מחאת בלפור 2021). בזו אחר זו יניחו האמהות את הכדורים הוורודים בצד השני של מאזני הצדק, עד שיתאזנו, כסמל לשווין חקיקתי.


בזמן הפעולה מול משכן נשיאי ישראל יושמעו ממערכת כריזה שמות הצעירים מכל המגזרים אשר הואשמו לשווא במהלך שנת 2020/21, פירוט גילאים ותיאור קצר של סעיפי האישום. זאת כדי להצביע על אופים הנורמטיבי של המואשמים, רצונם לממש את זכותם הדמוקרטית להפגין והעוול שנגרם להם על ידי הכתמת שמם הטוב בסעיפי אישום שווא.


ליווי מוזיקלי: כל פעם שייאמר שם של מפגין שהואשם בפלילים יגיב התוף במכה אחת חותכת. למתופף יהיה גם סט של כל מיני רעשנים וקולות של מתכת צורמת שישלב בעת הכנסת הכדורים לכפות המאזניים....




צילום: בן כהן


bottom of page