top of page

החוק לביטול חוק ההתנתקות בצפון השומרון...כרוניקה ידועה מראש של עבריינות פוליטית

עודכן: 30 במאי 2023

"אחרי אישור החוק לביטול ההתנתקות בכנסת הוציא אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס, כריבון בשטח, צו המבטל את האיסור על הקמת יישובים יהודיים באזורים שפונו בצפון השומרון ב-2005. אבל בד בבד, הוציא פוקס צו נוסף שהותיר בתוקף את איסור העלייה הספציפי באזור חומש. מטרת המהלך היתה לאפשר למדינה ולמתנחלים פרק זמן שבו יוסדר המעמד החוקי של הישיבה במשכנה החדש, על אדמות המדינה שבהן רוצים המתנחלים. לשם כך נדרש הליך אישור, באמצעות פנייה למינהל האזרחי. היועץ המשפטי של אוגדת יהודה ושומרון קבע כי בלא השלמת ההליך, שלה דרושים כמה חודשים, היישוב יישאר בלתי חוקי אף שמדובר באדמות מדינה.
אלא שלמתנחלים אצה הדרך, ובשבוע שעבר הופעלו לחצים כבדים על צה"ל לאפשר את העברת הישיבה מיד. אלוף הפיקוד התעקש שמדובר במהלך לא חוקי. אם רוצים שיממשו בכל זאת, הוא אמר, עליו לקבל הנחיה מפורשת מהדרג המדיני. הדיונים הקדחתניים נמשכו לאורך סוף השבוע ולאחריו. אתמול (שני) לפנות בוקר ניתנה ההנחיה מלשכת שר הביטחון יואב גלנט ללשכת הרמטכ"ל הרצי הלוי: יש לאפשר למתנחלים לפנות מבנים יבילים מהאתר הנוכחי בחומש. מה שכנראה התברר רק בהמשך הלילה הוא שהיבילים הללו הועברו לאדמת המדינה, בלא היתר חוקי. המתנחלים חנכו את האתר החדש - וצה"ל מעביר בעקבותיהם את פלוגת החי"ר שאבטחה אותם גם במקומם הלא חוקי הקודם.
הצבא נתן את ידו ביודעין למהלך בלתי חוקי. היה מקום לומר "עד כאן", אבל הדברים לא נאמרו. כפי שכתב אתמול סגן-אלוף (מיל') עמר דנק, איש חיל האוויר, הטענה שהעלה הרמטכ"ל הלוי בשיחותיו עם הטייסים והנווטים שהצטרפו למחאה נגד ההפיכה המשטרית היתה שבמקרה שתתעורר מחלוקת, הם יכולים לסמוך עליו שיפעל כחוק. אירועי חומש לא סיפקו הוכחה לכך. רשת חומש מאוששת שוב את יחסי הכוחות האמיתיים בממשלה, הנשלטת בידי החרדים והימין הקיצוני. שני האנשים החזקים באירוע הזה הם ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, שדוחף למהלך, ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ', שמעניק לו את המטרייה הממשלתית...
ביטול חוק ההתנתקות
צילום: נאסר אישתח/ פלאש90 | ביטול חוק ההתנתקות: שגריר ישראל בארה"ב זומן לשיחת נזיפה. דובר משרד החוץ האמריקני: "מהלך פרובוקטיבי שעומד בניגוד גמור להבטחות ישראל לממשלים אמריקנים" (חדשות סרוגים)


צה"ל בחר הלילה צד: ציות להנחיה פוליטית כדי להפר את החוק.

עכשיו, עזבו רגע את חוסר המוסריות, והאיוולת לשרת בהתנחלויות - כדי שיוכלו לטפח חממת פשיזם ומשיחיות ולהביא אותם היישר אל פתח ביתכם - אתם באמת מתכוונים להמשיך לשרת בכזה צבא?


ב- 21.3.2023 בוטל ביוזמת מפלגת "הציונות הדתית" חוק ההתנתקות מצפון השומרון. בעיני יוזמיו ותומכיו, זה לא סתם ניצחון, אלא החזרת ההיסטוריה למהלכה התקין - מהלך האמור לקרב את ביאת המשיח. מבחינת יוזמי החוק, החזרה לצפון השומרון היא רק ההתחלה. הצעד הבא הוא כיבוש מחודש של עזה והתנחלות מחודשת בה. שיעלה כמה שיעלה (בדמם של הילדים שלנו)- העיקר שהמשיח כבר יגיע. (להרחבה אודות התפיסה הלאומנית-משיחית ראו מאמר מערכת #5- המשיחיות של הציונות הדתית).


מי שעיניו לא טחו מרוב הזיות משיחיות, מבין שביטול חוק ההתנתקות הוא צעד הרסני לישראל.

ההתנתקות מרצועת עזה ומצפון השומרון בשנת 2005 התבצעה ביוזמתו ובניהולו של מנהיג הליכוד וראש הממשלה דאז, אריק שרון. מטרת שרון הייתה לקצר קוים - לחסוך בדם ובכסף שעלתה ההגנה על התנחלויות מבודדות, ובתמורה- לקבל תמיכה אמריקאית לסירוב לחזור לקווי 1967, וכך לשמר את השליטה הישראלית ואת ההתנחלויות ברוב שטחי יהודה ושומרון (להרחבה אודות מטרות ההתנתקות ראו מאמר מערכת 6- "איפה הייתם בהתנתקות?!")


הציבור המשיחי לא השלים עם ההתנתקות. רצועת עזה הוקפה בגדר ולא ניתן היה להכנס אליה, אך בשומרון הפרו מתנחלים בשיטתיות את החוק שאסר על שהותם באזור, והפיקוד הצבאי, בלא גיבוי של הממשלה, נאלץ להיכנע למפירי החוק.

הישוב חומש הוקם בשנת 1978 על קרקע פרטית של הכפר בורקה. בשנת 1978 הוצא על ידי הצבא צו לתפיסה זמנית של המקרקעין, משיקולי ביטחון (פעולה מותרת על ידי החוק הבינלאומי). הצבא השתמש בקרקע להקמת היאחזות נח"ל, שאחר כך אוזרחה. כניסתם של פלסטינים למקום נאסרה בצו. בג"צ קבע בעקבות עתירות כי האזרחים הישראלים יוכלו לגור בחומש כל עוד נמשכת תפיסת השטח על ידי הצבא. כלומר- קיומו של חומש היה תלוי מלכתחילה בנוכחות הצבאית באזור, והישוב היה אמור להתפנות אם תחליט הממשלה להוציא את הצבא משם (להרחבה על מרכיב הזמניות בקיומן של כל ההתנחלויות בשטחים ראו מאמר מערכת 6: "איפה הייתם בהתנתקות?!")


ביטול חוק ההתנתקות
חוק ביטול חוק ההתנתקות, ברק רביד צייץ


למרות פינוי חומש, בעלי הקרקע הפלסטינים לא הצליחו לחדש את עיבודה לאחר ההתנתקות. אזרחים ישראלים המשיכו להגיע למקום, בניגוד לחוק, ולמנוע מבעלי הקרקע להגיע לאדמותיהם. במקום הוקמה גם ישיבה, ומתקיימים בו גם אירועים המוניים, בעיקר בחגים. הצבא אוכף את החוק במקום באופן לא סדיר ולא שיטתי, למרות שמדובר בכניסה לאדמה פרטית.


לעומת זאת, כשנדרש בית המשפט לעובדה שבפועל נמנעת כניסתם של בעלי האדמות לרכושם הפרטי, ענו הן המדינה והן הצבא שזכותם המלאה לעשות זאת. כן הבהירו כי שהייתם של אזרחים ישראלים במקום אסורה. בחומש מתקיימים אפוא שני יקומים מקבילים- האחד במישור המשפטי והחוקי, והשני - בשטח.

נוכחות המתנחלים בחומש גוררת אלימות קשה: נער פלסטיני, טארק זביידי, שערך פיקניק עם חבריו בקרבת חורבות חומש באפריל 2021 נקשר לרכב נוסע והוכה על ידי מתנחלים. הם ריססו את עיניו בגז פלפל וגרמו כוויות בכפות רגליו.

באוגוסט 2021 נרצח אזרח ישראלי, יהודה דימנטמן, בפיגוע ירי בדרך אל המקום, ושני אזרחים ישראלים נוספים נפצעו.


מאז הרצח גדלה נוכחות הצבא בחומש, וכיום מאבטחים כשמונים חיילים את שלושים תלמידי הישיבה השוהים במקום. עם זאת, בינואר 2022 הרס הצבא מבנים במקום והפסיק את פעולת מערכת החשמל. המתנחלים הגיבו לכך בניתוץ מצבות בבית הקברות בכפר בורקה ובשריפת יבולים.


הקמת הקואליציה בדצמבר 2022 היתה שעת הכושר לבטל את ההתנתקות, בשלב זה רק בצפון השומרון. במרץ בוטל החוק (בנוכחות דלה ועלובה של חברי הכנסת מהאופוזיציה), והמתנחלים, בגיבוי הממשלה, מתכוננים להקים מחדש את הישוב.

מכיוון שאדמות חומש שייכות, כאמור, לפלסטינים, פועלת המועצה האזורית שומרון בימים האחרונים, ללא היתר, להקים את הישיבה במובלעת המוגדרת כאדמת מדינה, ומצויה בלב האדמה הפרטית. מפקדי הצבא מתנגדים לכך, אך הממשלה, כולל שר הביטחון גלנט, מגבה את המועצה האזורית.



הישוב חומש הוקם על אדמות פרטיות פלסטיניות, ולמרות פינויו כבר לפני שמונה עשרה שנה, אין בעלי האדמות יכולים לעבדן, מחשש להתנכלות של המתנחלים. גם הצבא מקשה על בעלי האדמות להגיע אליהן.

מאידך, מתנגד פיקוד הצבא לנוכחות מתנחלים בחומש, כי הדבר מערער את הסדר באזור, מגביר את האלימות ומחייב הסטת יחידות צבא לאבטחת המקום. נוכחות זו פוגעת גם ביחסים של ישראל עם ארצות הברית, הטוענת כי ממשלת ישראל התחייבה לאסור על שהיית אזרחים ישראלים במקום. אולם נתניהו וגלנט מעדיפים לרצות קיצוניים כסמוטריץ' ובן גביר ומפרים את הבטחות ישראל לחשובה שבבעלות בריתנו.



24.05.2023 בעקבות ביטול חוק ההתנתקות משלחת האיחוד האירופי ביקרה באזור המאחז הלא חוקי חומש. לאחר ביקור הדיפלומטים באזור המאחז חומש תקפו מתנחלים את הכפר בורקה, קרוואן ומספר בתים נשרפו, במקום בוצע ירי ויש פצועים בקרב הפלסטינים. 29.05.2023 הרמטכ"ל הרצי הלוי ואלוף פיקוד המרכז, יהודה פוקס, מצייתים לדרג המדיני ומורים לפקודיהם לאפשר את הפרת החוק. זהו למעשה מקרה ראשון של מה שקראנו בתחילת המחאה "משבר חוקתי", כאשר הדרג המבצע מקבל הוראות סותרות מהדרג המדיני והמשפטי. צילום תוצאות מתקפת המתנחלים מחומש על תושבי בורקה. (יש דין. צילום: תושב בורקה)




בבוקר יום חמישי (25.5.23) תושבי בורקה התעוררו לעבודות כלים מכנים כבדים המבצעים עבודות תשתית באדמותיהם הפרטיות. תושבי בורקה הם בעלים של שטח ההתנחלות חומש שפונתה בשנת 2005 ומתוכננת להיבנות מחדש. למרות שאלו הם אדמות פרטיות של פלסטינים, ממשלת ישראל הודיעה שתבנה התנחלות בחומש. בשלב הראשון ההתנחלות תשמש כישיבה לבני נוער. העבודות הלא חוקיות נעשו על החלטת שר הבטחון. תושבי בורקה סובלים ממקרי אלימות תכופים ממתנחלים. זוהי דוגמא נוספת למדיניות הממשלתית שכוללת קידום התנחלויות, תוך עברה על החוק והעדר אכיפה מול אלימות מתנחלים.


 

"אדמות מדינה" – של איזו מדינה?

הקרקע היא אחד המשאבים הציבוריים המרכזיים והיקרים בכל מקום וחברה. החלוקה של משאב זה היא מפתח לפיתוח ולצמיחה, ואופן חלוקת משאבי הקרקע היא ביטוי למדיניות השלטון עם השפעה מכרעת על רווחת התושבים. המונח "אדמות מדינה" הוא מונח מטעה כי בשטחים הכבושים אין "מדינה", לא מדינת ישראל ולא מדינת פלסטין, כך שהמונח המתאים יותר הוא "אדמות ציבוריות", אדמות ששייכות לציבור. במדינות עצמאיות, מי שמנהל את אדמות הציבור היא המדינה. המדינה מחליטה למי לתת את הקרקע והיא מקצה אותה בחוזי חכירה או שכירות לשימושים שונים. בשטחים הכבושים מי שמנהל את הקרקעות הציבוריות הוא השלטון הצבאי הישראלי שמדיניותו מוכתבת ע"י ממשלת ישראל. לפלסטינים אין זכות להשפיע על המדיניות הזאת. עד הסכם הביניים ב-1995 (הסכם אוסלו ב'), היה צה"ל

אחראי על כל תושבי הגדה המערבית ורצועת עזה, כולל ניהול חיי היומיום בכל הערים והכפרים, אך מאז הסכם אוסלו ב', הוא אחראי באופן ישיר "רק" על 60% מהגדה המערבית (אזור C)

ובאופן עקיף על תחומים מסוימים גם בשאר הגדה המערבית.... שלום עכשיו להמשך קריאה





קורבנות האיוולת הם רבים, וביניהם – גם בנינו ובנותינו החיילים, המשרתים בשטחים.

סיכון חייהם והפגיעה במצבם הנפשי הוא על ידיה של ממשלת הטירוף המשיחי.



 




פינוי אזרחי לא אלים: חשיבה מחדש על סיום מפעל ההתנחלויות מחקר וכתיבה: אבנר ענבר, אסף שרון, עומר עינב

כל הזכויות שמורות למולד -המרכז להתחדשות הדמוקרטיה בע״מ


PInui
.pdf
Download PDF • 1.47MB







bottom of page