top of page
  • תמונת הסופר/תKetty Bar

מסע בזמן; כיבוש, התנחלות, פינוי, גירוש, הפקעה, עקירה, סתימה וכל מה שביניהם אלימות

תנועות הכהניסטים בירושלים ותנועות ה"ייהוד" ביפו פועלות כדי להצית תבערה גדולה מתוכה ייצרו מציאות חדשה - יהודית לאומנית דתית, ללא פלסטינים. בכל מקום בו תנועות גזעניות משבשות את מרקם החיים, תהיה התנגדות - גם התנגדות לגיטימית, אך גם התנגדות אלימה. תבינו - בכל מקום בו יש אפליה, שנאה, עוני ופשע - תהיה גם אלימות. מי שבאמת שואף לעצור את התבערה ולאפשר חיים משותפים חייב ללכת למקור - לדרוש שוויון, ביטחון אישי, קורת גג, חינוך איכותי וכמובן - לא לאפשר את פעילותן של תנועות גזעניות החותרות לנשל אנשים מבתיהם.


تعمل الحركات الكهانية في القدس وحركات "التهويد" في يافا على إشعال نار كبيرة لتخلق من خلالها واقعًا جديدًا - دين قومي يهودي، بدون فلسطينيين.

حيثما تمزق الحركات العنصرية نسيج الحياة، تكون هناك مقاومة - مقاومة مشروعة وأيضًا مقاومة عنيفة. افهموا - أينما كان هناك تمييز وكراهية وفقر وجريمة - سيكون هناك أيضًا عنف. أولئك الذين يسعون حقًا لوقف الحريق وخلق حياة مشتركة يجب أن يذهبوا إلى المصدر - يطالبون بالمساواة والأمن الشخصي والمأوى التعليم بمستوى عالي وبالطبع - لا يسمحوا لأنشطة الحركات العنصرية التي تسعى إلى طرد الناس من منازلهم.


ח"כ עופר כסיף בפייסבוק בעקבות מאורעות יפו 18/04/2021

צילום: בן כהן


גוש אמונים של שנות ה70 זה הגרעינים התורניים של שנות ה2000

מה שהתחיל בחברון המשיך בסילוואן ובשייח' ג'ראח התנחל בלבבות וקיבל אשראי בלתי מוגבל כבר לפני 20 שנה בתל אביב-יפו, רעננה, הרצליה, הוד שרון, רמת השרון, רמת גן, ראש העין, קרית אונו, גבעת שמואל, אור יהודה, חולון, אזור, לוד, רמלה, מודיעין, גדרה ...שתקנו כי לא נעים אנחנו בעד קבלת האחר, קירוב לבבות, חינוך לערכים, חיזוק המורשת היהודית אבל לא לזה התכוונו מייסדי, ראשי ומובילי "ההתנחלות בלבבות".

בעקבות האירועים האלימים ביפו, חשבנו לעשות קצת סדר בארון הזכרונות ובמדפי המצפון ולזכור שבזמן שכיבדנו את מערכות החוק והסדר הם שתלו זרעים של פורענות. האלימות שראינו השבוע בשייח' ג'ראח, בסילוואן וביפו "מתנחלי הלבבות" כבר כאן!


>> ריכזנו לקריאה ומעקב שלכן מקורות, תחקירים, סיפורים, ותיעוד מתמשך לאורך ה20 השנים האחרונות - נמשיך לעדכן



אנשים שמושקעים בפיתוח פרויקטים של טיהור מעמדי ואתני הם אלה אשר מקדמים אלימות, אלימות מזוקקת.

يارا غرابلى Yara Gharablé : "המהומות האלימות שהתרחשו אתמול ביאפא והבעירו את רחוב יפת הן חלק מסדרת מאורעות השזורים אחד בשני ואיני יכולה לראותן במנותק מן המציאות היומיומית שאנו - התושבים והתושבות המקומיות היפואיות חיים וחיות. מה שקרה אתמול הוא זעם מצטבר עוד מהמאבק שהתנהל נגד הריסת בית הקברות המוסלמי ״איל-אסעאף״ (הממוקם צפונית למגדל השעון) לטובת הקמת מבנה שיקומי לדרי רחוב עם קומת מסחר, והישר המשיך עם המדיניות של חברת עמידר הנוכלת שממשיכה לפרסם הצעות נדל׳׳ן ליזמים על חשבון משפחות יפואיות שנמצאות. יאפא עדיין מתמודדת עם אותה רוח רפאים ישנה שמטרתה לשלוט על כל מה שפלסטיני, ועדה להתעצמות המגבלות שמטרתן לעקור, לגרש ולנשל את אנשי העיר - אוכלוסיית הילידים - מבתיהם. הניסיון האחרון עד כה של הרשויות הקולוניאליות לנשל את תושבי יפו מחזקתם ומבתיהם, הוביל ותורגם למעשים שהיוו נקודת שיא אתמול.

אי אפשר להתייחס להתרחשויות של אתמול בניתוק מההוויה הכללית של עוול הנכסים ביפו. בתקשורת, ובשרשורים שעלו מהמקרה אמש, גינו בתוקף את תקיפתו של הרב אליהו מאלי באמירה המתנגדת לאלימות. ואני שואלת האם אלימות היא משהו חד אופקי ואין היא מונה פנים רבות? האם ג׳נטרפיקציה אינה אלימות? האם דחיקת התושבים הילידים למען פרויקט שיקום יפו או במילים אחרות ׳׳ייהוד יפו׳׳ למען יהודים ישראלים אמידים אינה אלימות?

המקרה מאתמול הינו מקרה קלאסי לדפוס הכפפה ושליטה. כדי להבין כמה האקט הזה כשלעצמו אלים אולי שווה להיצמד לכמה עובדות פשוטות: ישנה משפחה שגרה בנכס ברחוב דונולו הרופא, שעליו מתוכננת להיבנות ישיבה של 'עטרת כהנים'. היזם לא הצליח לפנות את המשפחה, אז הוא הזמין את הרב אליהו מאלי מ'עטרת כהנים' (עמותה שכל מטרתה לקדם התיישבות מקסימלית במקומות עתיקים). מאלי הגיע עם היזם והם התחילו להתעמת עם המשפחה, כאשר שניים מבני המשפחה יצאו ותקפו את הרב. הקהילה הערבית בעיר לא התעניינה במיוחד במה שקרה, גם אחרי שהגיעה המשטרה ועצרה את השניים האלה.

אבל בערב, הגרעין התורני מחליט לקיים הפגנה מול בית המשפחה. המשטרה לא מאשרת את ההפגנה, אז הם מחליטים להפגין ברחוב יפת – 300 מטר מבית המשפחה. בשעה שמונה, בשעת התפילה, הם מקיימים הפגנה ברחוב יפת פינת בעש"ט, קרוב לאחד המסגדים הכי עממיים ומוכרים מסגד אלג'בלייה.

יפו, 18/04/21 צילום: מוחמד בבאי



האם אתם מקימים כיום התנחלות בלב יפו? "אני חייב להבין את המושג הזה התנחלות. מתוך 46 אלף תושבים יש 50 משפחות תורניות שגרות כאן. האם בן אדם עם כיפה בצד, שעשה שלוש שנים צבא ויש לו ציציות מבצבצות הוא מתנחל? אני מאמין באידיאולוגיה מסוימת, כך שאם זו ההגדרה להתנחלות, אז כן, אנחנו הקמנו התנחלות. אבל באותה מידה גם הקהילה הרפורמית ביפו היא התנחלות. אני לא אשקר ואגיד, יש מצווה להתנחל בארץ ואני מקיים אותה בהנאה מרובה, אבל לבוא ולהגיד כל ציבור איקס הוא מתנחל, אני לא חושב שזו המלה הנכונה. כל הרעיון הזה של הקמת גרעין תורני בא מהצורך של הקהילה המקומית, שבאה ואמרה: ?בואו נקים גרעין תורני'. למה הוא קם פה? בגלל שביפו יש 45-50 בתי כנסת, שהיום כמעט אין בהם מניינים. בעבר בתי כנסת היו מלאים. היום ברוך השם, הם מתחילים לחזור לחיים". הדובר הוא איתי גרנק, בן 25, הוא מנהל הגרעין התורני ביפו, שמונה כ-50 משפחות מהזרם הדתי-לאומי. נוסף על כך פועלת ביפו ישיבת הסדר של הרב אליהו מאלי, וכן גרעין בנות שירות.


אלימות משטרתית ומעצר צעירים ביפו 18/04/21



כך מנסים הגרעינים התורניים מההתנחלויות לכבוש את ת"א. החטיבה להתיישבות העבירה ב-2014 עשרות מיליוני שקלים לגרעינים תורניים שהתנחלו בגוש דן כך נראה מפעל "ההתנחלות בלבבות"

ייעודם החינוכי־תעמולתי של הגרעינים התורניים הוא אינו סוד, ודאי לא בשיח הפנימי בציבור הדתי־לאומי, והדברים נאמרים באופן גלוי באינספור ראיונות הנערכים עם ראשי הגרעינים, אך בעיקר בכלי התקשורת של המגזר, כמו ערוץ 7 או עיתון "הצופה". רבים מהם מציינים את מהלך ההתנתקות שיזם ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון כאירוע מכונן, שבעקבותיו נבטה בהם ההבנה כי הקרב האמיתי על עתיד ארץ ישראל השלמה כלל אינו מתנהל ביהודה ושומרון, כי אם בלב גוש דן, במה שכינה הרב יואל בן־נון, מראשי תנועת גוש אמונים, "התנחלות בלבבות".



לפי נתונים שאסף מכון המחקר מולד - המרכז להתחדשות הדמוקרטיה בשנת 2014 ההתנחלות בלבבות מתוקצבים על ידי החטיבה להתיישבות כ–40 "גרעיני התיישבות תורניים" במרכז, עשרה מתוכם בתל אביב-יפו. מדובר במספר גבוה ביותר.

כיום מרושתת תל אביב בעשרה גרעיני משימה תורניים הממומנים ממיטב כספו של משלם המסים. גרעין יפו בשכונת עג'מי ממומן בכ–1.5 מיליון שקל מכספי החטיבה להתיישבות, סכום גבוה בהרבה מזה שקיבלו ב–2014 מהחטיבה עשרות יישובים בפריפריה.

מייסד העמותה "המקום - תרבות ורוח" ברחוב ברנר בלב תל אביב, הרב אריאל דורפמן, התנועה דוגלת בסירוב פקודה בעת פינוי יישובים, בכינונה של מדינת הלכה, באיסור השכרת דירות לערבים ואף היתה זו שעמדה מאחורי "מצעד הבהמות" שהתקיים במקביל למצעד הגאווה בירושלים. הרב יובל אלפרט, ראש גרעין יפו הממוקם בשכונת עג'מי בעיר, בראיון שהעניק לאתר מכון צומת ב–2010. לדבריו, עד להחלטה לעבור ליפו, התגוררו הוא ומשפחתו בלב הרובע המוסלמי בעיר העתיקה בירושלים, ואולם אז באה "חוויית הגירוש מגוש קטיף", כהגדרתו, וטרפה את הקלפים. "אז הבנו שהמערכה האמתית היא על עם ישראל, והחלטנו שמשפחתנו צריכה לפעול בנושא. הציבור הכללי בארץ לא מכיר את תורת הרב קוק, לא יודע לענות על השאלה למה בכלל אנו נאבקים על ארץ ישראל".

מטרת חלק נכבד מהגרעינים אינה חיזוק הפריפריה או שיקום שכונות, אלא החזרה בתשובה, הפצת משנתו האידיאולוגית של הימין הדתי וחיזוק התשתית הפוליטית שלו, וכי לא במקרה מוקמו חלק נכבד מהגרעינים דווקא בלב גוש דן, שם נמצאת אוכלוסייה חילונית בעלת השקפה ליברלית, ציבור שלפי השקפתם של חלק ניכר מרבני הציונות הדתית, סובל מ"רפיון רוחני" כפי שניסח זאת הרב חיים גנץ, ראש ישיבת מעלה אליהו הפועלת בתל אביב ונתמכת על ידי החטיבה להתיישבות, בראיון שהעניק לפני שלוש שנים בעקבות פיגוע שאירע בסמוך לישיבה.


גרעין רוח אביב ברמת אביב עוררה סערה אדירה בשכונה ומאבק ממושך של ועד תושבי רמת אביב להפסקת פעילותם של אנשי הגרעין בתיכון אליאנס. בהודעה ששלח ועד השכונה לתושבים, הוא ליקט אמירות של רב הגרעין, יהושע שפירא, שפורסמו בתקשורת. למשל, על שימוש באמצעי מניעה או הריון מחוץ לנישואין אמר שפירא: "על זה צריך לקרוע - גם את הבגד וגם את הציבור. אנחנו לא יכולים להשלים עם רפורמה". על הומוסקסואליות אמר: "תועבה זו היא התועבה בה"א הידיעה. המעשה שנתייחדו בו הארצות היותר טמאות והתרבויות היותר שפלות עלי אדמות".


יצחק טסלר | YNETיהדות | 01.05.2013 המתנחלים החדשים: מיו"ש, לרחוב הקרוב לביתכם

אשת תקשורת ידועה התקשרה אלי בזעם אחרי שראתה חבורת דתיים מתפללת ליד מסגד ביפו: "למה, לכל הרוחות, הם מתעקשים להתפלל דווקא ליד מקום שקדוש למוסלמים?" שאלה. היא כמובן, לא הכירה את אנשי הגרעין התורני של יפו המתגוררים בקרבת המסגד, ומתפללים את תפילת ערְבית ליד הבית, ללא כוונות פרובוקציה.




שיח' ג'ראח 18/04/2021 צילום ציפי מנשה



דוח בניה בהתנחלויות לשנת 2020 – להורדה כ-PDF

בשנת 2020 הפך רעיון הסיפוח של הגדה המערבית למדיניות רשמית של הממשלה ואף קיבל תמיכה מהממשל האמריקני תחת הנשיא טראמפ. בסופו של דבר, הרעיון לספח את הגדה המערבית או חלקים ממנה באופן רשמי נבלם, אבל בשטח ממשלת ישראל עשה הכל כדי לקדם את הסיפוח-בפועל. סיכום שנת 2020 בהתנחלויות מראה כיצד נבנו אלפי יחידות דיור ותוכננו עשרות אלפים, מערך כבישים חדש וגדול הלך ונסלל, הוקמו התנחלויות חדשות וישראל העמיקה את אחיזתה בשטחים באופן שהוא למעשה מעין סיפוח-בפועל.



פסקי דין לפינוי משפחות פלסטיניות בסילוואן ובשייח ג'ראח במזרח ירושלים

מתחילת שנת 2020 עד היום (מארס 2021) ניתנו פסקי דין ב-14 תביעות פינוי של מתנחלים נגד משפחות בבטן אלהווא בסילוואן ובשייח ג'ראח. בפסקי הדין הורה בית משפט השלום על פינוי 36 משפחות עם 165 נפשות בהם עשרות ילדים. 7 תיקים בבטן אלהווא לפינוי 107 נפשות מ-20 משפחות; 7 תיקים בשייח ג'ראח לפינוי 58 אנשים מ-13 משפחות. כל המשפחות הגישו ערעורים והם נמצאים בשלבים שונים של דיון בבית המשפט המחוזי, וכמה אף בביהמ"ש העליון.

למעלה מאלף פלסטינים עומדים בפני גירוש מבתיהם במזרח ירושלים ובסילוואן לטובת מתנחלים במהלך מאורגן, בסיוע הממשלה ובכסות משפטית. בשנה האחרונה הבשיל המהלך ואם המהלך לא ייעצר פינוי המשפחות עלול להתרחש בחודשים הקרובים. להרחבה ראו כאן.












bottom of page