top of page
  • תמונת הסופר/תKetty Bar

להיות אם בישראל, נובמבר 2020

עודכן: 4 בפבר׳ 2021

הרבה אחרי חצות, שבת בלילה, נכנסת למיטה החמה בלב כבד. שני בניי לא זוכים הלילה למיטה חמה.

אחד משרת את המדינה ביחידה מובחרת ונמצא בעיצומי שלב אינטנסיבי במיוחד באימונים.

השני משרת את המדינה במחאות ויבלה את הלילה בתא מעצר במגרש הרוסים. מעצר שווא אחרי שצעד, כתף אל כתף לצד אביו, כשנשאו צוללת פלסטיק ממחלף חמד והמשטרה התנפלה על הצוללת ועל הבחורים.

לשני בניי אין מכשיר טלפון ברשותם כרגע, כלומר - שניהם לא חופשיים, ולי אמם, אין את האפשרות להרים טלפון ולשמוע שהכל בסדר. הוויתור על החופש - האחד בהתנדבות והשני בידיעה שזה המחיר שעשוי לשלם כל מי שלוקח חלק במחאות העוצמתיות ביותר שנראו בארצנו.

שניהם בשירות מה שהמדינה היקרה לנו כל כך אמורה ויכולה להיות. ריבי.



פוסט על מעצרים פוליטיים בפוסט הזה אביא סיפורים ונתונים שמתארים את ההיקף הרחב של תופעת המעצרים הפוליטיים. Nivi Yechieli מפרסמת בפרופיל ומצאנו לנכון לתעד את המסמך החשוב אצלנו בבלוג ולעדכן בהתאם כדי שנוכל לעקוב מקרוב .. נשמח אם תעדכנו אותו במידע נוסף סיפורים צילומים וכל מידע למייל ima@imahot4.com

פורסם בחדשות שהשבוע צפויים להתפרסם תביעות נגד ראשי המחאה – עוד מהלך של המשטרה נגד המפגינים בניסיון לדכא את המחאה. מדובר בתפירת תיקים אמיתית (לא ההנחות לוקסוס שקיבל בנימין נתניהו ממנדבליט בכל תיקי השחיתות שלו). היום זה ברור מתמיד- Israel Police - משטרת ישראל פועלת בשירותו של אדם עם שלושה כתבי אישום. זה צו השעה להגיע היום לבלפור. גם בעקבות כ60 מעצרים פוליטיים שהיו לאורך כל השבוע, בראש העין בלבד כן? וגם הסיפור הזה שפורסם היום. רק נוכחות במסה קריטית, תוכל לעצור מעשה כה מסוכן של שלטון נגד מתנגדיו. הגשם של הלילה ייגמר בשבת. אנא ממכם צאו מאזור הנוחות ופשוט תגיעו היום. מטרת ההפגנה הזו היא לעצור תהליכים מסוכנים שקורים כיום בישראל, ראינו שזה קרה במדינות אחרות, זה יכול לקרות גם כאן. ועכשיו הנתונים על המעצרים הפוליטיים.



ביום רביעי לפני שבועיים בהפגנה מחוץ לביתו של בני גנץ עצרו את סדי בן שטרית ומפגינה נוספת, צעדנו לתחנת המשטרה וחיכינו עד שבחצות שחררו את סדי ולאחר כשעה וחצי את המפגינה השנייה. ביום רביעי האחרון התופעה החריפה- כמעט כל חבריי להפגנה בלי יוצא מן הכלל נעצרו לפחות פעם אחת בשבוע שעבר, בהפגנה מחוץ לבית של בני גנץ ובצעדה על כביש 1 במוצ"ש. אני מכירה את האנשים האלו באופן אישי- הם לא רק אנשים נורמטיביים, שומרי חוק, הם אנשים מהחומר האנושי הטוב ביותר, כזה שבונים ממנו חברה (עשו צבא, עובדים, מעורבים חברתית, מתנדבים). זה ברור שהם סומנו על ידי המשטרה כגורמים משפיעים ומכאן הפכו להיות יעד למעצר פוליטי.


זה ניב , קצין במילואים, אזוק, חבול ומובל למעצר

על האנשים האלו שמו אזיקים, עיכבו בתוך ניידת ללא עילה, לקחו לתחנת משטרה, עשו "חיפוש גופני"- מילה מכובסת להטרדה מינית ממוסדת. מחלקם ביקשו להתפשט ובדקו את התחתונים (כאחרוני העבריינים). משטרת ישראל ידעה שהיא לא תמצא בתחתונים האלו כלום. היא ידעה בדיוק אילו אנשים היא עוצרת. מטרת המעצרים היא להחליש ולבייש על מנת לסייע לשלטון לדכא מתנגדיו. לאחר מכן העצורים הפוליטיים מעוכבים במשך שעות, לפעמים יממות, מבלי לראות שופט, לעיתים בתנאים מכפירים ומבלי שהם יכולים ללכת לשירותים. כל מה שידענו על היחסים בין הניצבים לאמיר אוחנה אכן קורה, משטרת ישראל למעשה אימצה את מטרותיו של הנאשם בפלילים בנימין נתניהו וכנופייתו.

חוץ ממעצרים פוליטיים יש גם מקרים של אלימות שוטרים, דו"חות, השחתת ציוד מחאתי (קריעה של צוללות גומי עם סכנים יפניות) וצווי הרחקה מופרכים (דניאל אוחנה וסדי בן שטרית). אני מתמקדת במעצרים כי כרגע זו הפרקטיקה הקשה ביותר

שהיא גם ההוכחה החזקה ביותר לתהליכים המסוכנים

שמתרחשים כאן אך אביא גם כמה דוגמאות מהאחרים. מטרת הפוסט הזה היא לא רק לתת כבוד למפגינים שנעצרו, להצביע על התופעה ולהוקיע אותה. מטרת הפוסט היא גם לבייש את משטרת ישראל בחזרה. משטרה שעוצרת, מעכבת, מכאיבה, פוצעת, דוחפת ידיים ומטרידה את טובי הבנים והבנות במדינה – משטרת ישראל בושה לך ובושה לכל מי שמשתייך אליך. משטרה פועלת בשירות אדם עם שלושה כתבי אישום. ועכשיו לנתונים: אביב לוי, מפגין מרכזי במחאה (כדאי לעקוב), שנעצר בעצמו על ידי שוטרים סמויים ב17.10 בהפגנה בבלפור ועוקב מקרוב אחרי נושא המעצרים, עזר לי לארגן את הנתונים הבאים (אם מישהו רוצה להוסיף נתונים אני אתן קרדיט):

  1. נתחיל מנתון כללי ומדהים - מאז תחילת המחאה לפני כחצי שנה נעצרו לפי הערכתו של אביב כ-400-500 מפגינים (לדעתו יותר אך החמיר כלפיי מטה).

  2. בהתחלה היו מביאים את העצורים הפוליטיים בפני שופט כמתבקש בחוק. בדיקה של אביב מראה שלאחר שנחלו הפסדים בבית משפט, לפני כחודשיים בערך השוטרים הפסיקו להביא את המפגינים בפני שופט- הם עוצרים ללא עילה משפטית, מעכבים שעות בתחנה ולאחר מכן משחררים. לפעמים מדובר ב5-6 שעות, לפעמים 9 שעות ולפעמים 17 שעות.

  3. לפני כשלושה חודשים משטרת ישראל החלה להפעיל כנגד המפגינים את היחידה המיוחדת ימ"ר מרכז (המתמקצעת בארגוני פשיעה) והיא עקבה אחרי מפגינים בהפגנות עצמן ואחרי פעילים מרכזיים גם במהלך השבוע. פירוט מלא בכתבה של 'הארץ' למטה.

  4. התפנית התרחשה ב17.10 כאשר שוטרים סמויים בהפגנה החלו לעצור מפגינים בעצמם. כלומר המעצרים הפוליטיים עברו מהשיטור המקומי לשיטור המרכזי. לדוגמה את אביב לוי עצרו כך באותו יום. התפנית הזו בעלת משמעות נוספת – את העצורים החלו להביא למגרש הרוסים ולא לתחנת המשטרה המקומית – מוריה. על מגרש הרוסים אפשר לקרוא בפוסט של דניאל אוחנה שנעצר במוצ"ש האחרון. קישור למטה.

  5. בהפגנה מול ביתו של בני גנץ שהתחילה לפני שלושה שבועות והיא מתרחשת 24/7 מחוץ לביתו כדי לקרוא לפתוח בחקירת פרשת הצוללות, נעצרים מידי שבוע כ-60 מפגינים. כ-10 מפגינים מידי יום. זה קורה בכל שעות היום.

  6. השוטרים בשטח מקבלים את ההנחיות למעצרים מהקצינים שלהם – כלומר מלמעלה (ואנחנו יודעים ממי הלמעלה מקבלים הנחיות).


היקף המעצרים הפך להיות כל כך רחב שנוצר צורך במערך שלם שיתמוך בהם מערך עצורים מחאות. צריך גם לומר תודה מיוחדת לשני עורכי הדין שמשחררים את העצורים הפוליטיים בהתנדבות גונן בן יצחק וגבי לסקי Gonen Ben Itzhak Gaby Lasky שיטת המעצר המפגין מסומן מבעוד מועד או בזמן ההפגנה, ואז- או מחכים שיהיה לבד או מייצרים התססה כדי שיהיה תירוץ להפעיל כוח (למשל חסימת דרך של מפגינים ללא צידוק, נוצר וויכוח, והופה לופתים אותך ומכניסים לניידת). הנושא של הלבד הוא נורא חשוב - ראשית קוראת למפגינים, בטח לבולטים שבינינו לא להסתובב לבד.


השוטרים מחכים לרגע הזה ומנצלים הזדמנות. שנית, אני קוראת לכל אלו שהפסיקו להגיע להפגנות או הורידו תדירות - הנוכחות של הרבה מפגינים היא דבר קריטי. מסה קריטית של אנשים שמעידה על תמיכה ציבורית רחבה ומגדילה את מספר העדים במקום - מרתיעה את השוטרים מלפעול. כל אחד צריך לראות עם עצמו כמה הוא יכול להקדיש למחאה.

אגב אחד מהאנשים שפנו אלי סיפר לי שכשהוא התריע על "קטיפת מפגינים" ומעצרים פוליטיים, ניסו להלביש עליו האשמות של הסתה נגד שוטרים. אין דבר יותר מתועב מזה. השוטרים מאמצים רטוריקה של אלו שחווים דיכוי על ידם. זה כמו שאיש בעל שררה שמפלה באופן שיטתי קבוצות מסוימות יטען לאפליה כלפיו. השוטרים הם זרוע ביצועית של השלטון, הם אלו שמפעילים כוח לא חוקי נגד מפגינים, הם נמצאים בצד החזק. והם אלו שמשרתים את השלטון שמסית נגד המפגינים.

מצרפת תמונות של מפגינים שנעצרו פוליטית, אשמח להוסיף תמונות של עצורים ולתייג, תשלחו לי! אנשים שאני יודעת שנעצרו מהפייסבוק, חלקם כבר הפסיקו לספור: Sadi Ben Shitrit Ishay Hadas Roi Goldstein Roey Peleg Ravit Naor Ziv Bartfeld ניצן ויימן Orian Krivoshei Daniel Ohana Haim Shadmi Shai Sade Efrat Shar-eli Kal Singer Gonen Ben Itzhak ועוד טובים ורבים. כאמור אשמח להוסיף כתבות: https://www.haaretz.co.il/.../.premium-MAGAZINE-1.9316556 https://www.haaretz.co.il/.../protest2020/.premium-1.9242704 קישורים לפוסטים על מעצרים: https://www.facebook.com/1650561758/videos/10216456686403619/ https://www.facebook.com/photo/?fbid=10218078206283738&set=a.1252096739588 תמיכה כספית במחאה (זה תמיד רלוונטי): דניאל אוחנה מ"חקירה עכשיו"- https://beactive.co.il/project/61358 "פינק-פרונט הוורודה"- https://payboxapp.page.link/B7dYV9jmYg3PFj5V7 "קומי ישראל"- https://did.li/PohTY

בואו היום לבלפור!



bottom of page