top of page

מאמר מערכת #4 חוק חסינות לכוחות הביטחון

עודכן: 31 במרץ 2023

המשפט הבינלאומי קובע כללים שנועדו לספק ולו הגנה מינימאלית לבני אדם שאין להם כל הגנה אחרת. כללים אלה מחייבים את ישראל בפעולותיה בשטחים, ואולם זו מתחמקת מלקיימם – בין בטענה שהוראות המשפט הבינלאומי אינן חלות עליה ובין באמצעות התפלפלויות משפטיות המרוקנות אותן מכל תוכן. התוצאה של מהלכים אלה היא נישול, דיכוי, התעמרות והרג – בחסות פרשנויות פורמליסטיות-חלולות של הכללים שנועדו למנוע בדיוק את כל אלה. ישראל, במקום לראות בהוראות המשפט הבינלאומי מצפן מוסרי, עושה בו שימוש ציני כמדריך להפרה שיטתית של זכויות האדם. למידע נוסף >>


תת אלוף (במיל׳)ֶ ירון רוזן שירת כראש מטה הסייבר בצה״ל. לפני כן היה מפקד טייסת וטייס מסוקים בחיל האוויר.בלי בג״צ עצמאי, הוא מסביר בפשטות, כל חייל בהווה ובעבר שנוסע לנסיעת עסקים, לסופשבוע או לטיול במזרח - יהיה חשוף למעצר בכל שדה תעופה בעולם!



אחד מדגליה של סיעת "עוצמה יהודית" בהנהגת איתמר בן גביר הוא "חוק החסינות", אותו היא מקדמת עכשיו בכנסת. חוק החסינות קובע כי איש כוחות הביטחון לא יישא באחריות פלילית, לא ייחקר כחשוד ויהיה חסין בפני העמדה לדין בשל כל פעולה שביצע או פקודה שנתן במסגרת מילוי תפקידו.

דרך חוק זה שואף בן גביר להציג את עצמו כמגן חיילי צה"ל. על פי התעמולה שלו, החשש מחקירות פליליות ומהעמדה לדין מגביל את פעולת החיילים נגד הטרור הפלסטיני ואף מסכן את חייהם.

יש רק בעיה אחת עם החוק הזה- הוא לא מגן על אנשי כוחות הביטחון.


החוק הזה דוקא מסכן אותם.

מדוע?

א. כי נהלי הפתיחה באש מאפשרים לחיילים להגן על עצמם כשהם חשים בסכנה. כשבן גביר וחבריו טוענים כי חיילים חוששים לפתוח באש בעת סכנה בשל "עריצות מערכת המשפט" – הם פשוט משקרים.

ב. כי כרגע סומכות רשויות המשפט הבינלאומיות על בתי המשפט הישראליים. אם הוגשה בישראל תביעה נגד איש כוחות הביטחון והוא נחקר והועמד למשפט בישראל- לא יינקטו נגדו הליכים משפטיים בחו"ל. לעומת זאת, אם לא ניתן יהיה להגיש נגדו תביעה בישראל- יש סיכוי סביר שייעצר על ידי שוטרים ברגע שינחת בנמל התעופה ב-136 מדינות.

חוק החסינות יחשוף, אם כן, למעצר ולהעמדה לדין בחו"ל את האזרחים הישראלים ששירתו או משרתים בסדיר או במילואים- חיילי חי"ר, שוטרי מג"ב, טייסים, אנשי שב"כ ואחרים.

החוק הוא, אם כן, אחיזת עיניים.

בנוסף, הצעת החוק מעניקה לכל אנשי כוחות הביטחון "רישיון" לעבור עבירות, ללא חשש מחקירות או מהעמדה לדין. זוהי סתירה של העיקרון הדמוקרטי הבסיסי ביותר- השוויון בפני החוק. העמדת אנשי כוחות הביטחון מעל לחוק הוא מאפיין מובהק של דיקטטורות.


יתר על כן, החוק מסכן את החיילים עצמם וגם את אזרחי ישראל.

מדוע?

כי הוא פוטר מחקירה ומהעמדה לדין גם חיילים ומפקדים שהתרשלו באימונים ופגעו בחבריהם או בפקודיהם; כי הוא פוטר שוטרים מחקירה ומהעמדה לדין על הפעלת אלימות שלא לצורך נגד אזרחים ישראלים.

את להיטותו של בן גביר לאלימות שוטרים ניתן לראות מאז מונה לשר לחוסר ביטחון לאומי- הוא מוכן לפרק את משטרת ישראל ולחתור תחת סמכות מפקדיה- בניסיונותיו החוזרים ונשנים להמריץ שוטרים לפגוע פיזית במפגינים.

בנוסף, בן גביר מנצל באופן ציני את החיילים והקצינים שנשלחו על ידי ממשלות ישראל לשרת בשטחים, ועומדים כל יום בסיטואציות קשות של עימות עם אוכלוסיה פלסטינית. חיילים וקצינים אלה רוצים להגן על עצמם מפני חקירה והעמדה לדין על פעולות אלימות, שלעתים הן הכרחיות ולעתים הן תוצאה של לחץ ופחד. הם אינם ערים לנזק העלול להגרם להם כתוצאה מחוק זה- מעצר בחו"ל.

לעומת זאת, קשה להניח שבן גביר עצמו אינו מבין את הפגיעה שעלול לגרום חוק זה לחיילים ולמפקדים, עליהם הוא מתיימר להגן. לפיכך נשאלת השאלה: מה עומד מאחורי חוק החסינות?

מהן המטרות האמיתיות של בן גביר, אותן הוא מתאמץ להסתיר?

1. חתירה מכוונת לכך שחיילים וקצינים יפעילו אלימות בלתי מרוסנת נגד פלסטינים, כי ממילא לא יוכלו להסתכן ביציאה לחו"ל ולא יהיה להם מה להפסיד. מטרתה של אלימות זו היא להגשים את חזונו האמיתי של בן גביר- גירוש המוני של פלסטינים מהשטחים.

2. גיוס התמיכה של יותר ויותר החיילים והקצינים באידיאולוגיה הכהניסטית: גזענות, שנאת ערבים, סיפוח השטחים ועוינות כלפי כל גורם ששואף לרסן את האלימות ולצמצם את הסכסוך עם הפלסטינים.


כדי להשיג מטרות אלה, מעודד בן גביר כבר זמן רב את החיילים המשרתים בשטחים לנהוג בפלסטינים באלימות; הוא רודף קצינים המענישים חיילים שנהגו באלימות לא חוקית- על ידי עידוד של תומכיו לקלל ולאיים על קצינים אלה ברשתות החברתיות. בן גביר מערער, אם כן, את סמכותם של מפקדים הנאבקים נגד הפיכתו של צה"ל לכנופיית עבריינים וחותר תחת המשמעת הצבאית.


חוק החסינות אמור, אם כן, לעודד אלימות בלתי מרוסנת נגד פלסטינים ונגד אזרחים ישראלים; הפרשנות של בן גביר ל"עם לבדד ישכון" היא להפוך את צה"ל לצבא מצורעים, כחלק מהפיכתה של מדינת ישראל כולה לדיקטטורה מצורעת.

צה״ל מורכב מחיילים וחיילות שהם הילדים שלנו, אנחנו לא ניתן יד להפיכתם בכפייה לעבריינים.




פרופסור יניב רוזנאי, ממרכז רובינשטיין לאתגרים חוקתיים באוניברסיטת רייכמן. מפרק את הספין לפני שהוא תופס תאוצה.




 

מה אנחנו יכולות לעשות ? פשוט ומתבקש, להוציא את הילדים שלנו מהשטחים הכבושים. לא יהיו שם, לא יבצעו פקודות בלתי חוקיות. צבא העם רק בדמוקרטיה ןאין דמוקרטיה עם כיבוש




bottom of page