top of page

אין גבול

עודכן: 4 בפבר׳ 2021

שגרת חמישי בערב. בשמונה הגעתי להבימה וקבלתי חיבוקים מהאמהות ומהצעירים שמכירים אותי מהפגנות קודמות, כל פעם חיבוק חדש נוסף.

יצאנו לדרך עם צוללת שחורה וכבר בתחילת הדרך המשטרה כרזה שזו תהלוכה לא חוקית ונענתה בקריאות ''אין דבר כזה הפגנה לא חוקית''. הפעם לא היו חסימות כבישים ושורות שוטרים לא עמדו שלובי זרועות. אלא רק קצין ושוטר שצלם את המוחים שצעדו בראש, כמה סמויים וכמה אופנועים.

הטור שלי / נורית שרת

הלכנו על אבן גבירול ועצרנו בכיכר רבין ליד הפסל 'גיבור ישראל' של איתי זלאיט שהוצב בכיכר אחר הצהריים. בירושלים הוא פונה בכוח רב בשלוש לפנות בוקר. בתל-אביב הוצב אחר כבוד בטקס אחרי הצהריים.

משם המשכנו דרומה על קינג ג'ורג' ללא הפרעה מצד השוטרים. בצמתים הגדולים, קריאות 'כולם לשבת' ושירת שירי המהפיכה, וקמים וממשיכים ללכת. לאורך כל הדרך אנשים במדרכות ובמרפסות צלמו את ההולכים ומחאו כפיים בקצב ''ביבי הביתה''.

שמחתי לראות את דב, מותיקי המוחים, עוד מימי כיכר גורן, צועד כרגיל עם המגאפון. בחמישי שעבר ראיתי אותו בפנים מלאות דם יושב על ספסל ברחוב פנקס לאחר ששוטר הטיח אותו לכביש. הוא ביקש שלא יצלמו אותו וטלי החובשת הגיעה על אופניה וטפלה בו. אמרתי לדב שדאגתי לו ואני שמחה לראותו כאן והוא ענה: ''קטן עליי'' וחזר לשאוג במגאפון.

דב

במדרחוב בלוינסקי תחת מנורות הקישוט לחנוכה ואולי גם לקריסמס, הצעדה המשיכה וקהל המבלים של חמישי בערב הסתכל בפליאה על הצועדים. המפגינים לא מבינים איך הם ממשיכים לשבת ולהתבונן. והיושבים נראים כלא מבינים איך הצעדה הזאת קשורה אליהם.

כשהגענו לסלמה, למטה מחוז תל-אביב של המשטרה המפגינים עלו לרחבה עם הצוללת לתחנת מחאה ושוב המשיכו ללכת, מערבה לכיוון כיכר השעון. שם כבר הורגשה נוכחות משטרתית.

קטי

שוטרים ומג''בניקים רצו לעבר הכיכר. וכשמג''ב בשטח זה בדרך כלל נגמר לא טוב. משמר הגבול באמצע העיר ואין קשר בין השם שלהם למה שהם עושים. ומה שהם עשו כאן זה להתנפל על צוללת הגומי השחורה. שוטר כרז בקול למפגינים לא להתקרב לשוטרים, אלא שהשוטרים הם שהתקרבו למפגינים ולצוללת ובאלימות רבה, דחפו מפגינים נתנו גם מכות ולבסוף חתכו את הצוללת עם סכינים.

ושוב השוטר כרז בקול והפעם לשוטרים: ''שוטרים ישרו שורה והתרחקו מהצוללת'' אבל הם היו כל כך עסוקים בהתנפלות, כמו דוברמן שמסתער ולסתו ננעלת על הטרף, וכששחררו סוף סוף הצוללת היתה מוטלת מרוקנת.

מכאן ועד לפיזור בהבימה זה עבר בשלום. חזרה לסלמה ושוב עצירה ליד המשטרה, הפעם על הכביש. נאומי דמוקרטיה ותוכחה לשוטרים המשתפים פעולה עם נוכל.

שם דיברתי עם טלי החובשת. שאלתי אותה לפשר האפוד השחור שהיא לובשת והיא הסבירה לי, למודת נסיון, שהוא מונע מכות בצלעות ממרפקים כשהיא נכנסת לעזור בזמן עימותים עם שוטרים וזה גם מונע חפינת שדיים: ''לכולן כדאי ללבוש אפוד כזה ולגברים מגיני ביצים''. וסיפרה לי על בחור ששוטר הכה אותו מתחת לצוללת.