top of page
  • תמונת הסופר/תKetty Bar

עשרים וארבע שעות של טלטלה למשפחת טקה, שולה מולא מביאה לכאן חלק מהדברים של אבא וורקה ואמא וובג'יג

עודכן: 19 בפבר׳ 2021

"מצד אחד גאה באחיות ובאחים שלי, בנחישות שלהם להיאבק על זכויותיהם הבסיסיות - להיאבק על חרות, על צדק ועל שוויון, מצד שני אני דואגת ממה שעלול לקרות במהלך המחאה בהתקלות עם המשטרה וגם אחריה. אנחנו יודעים מה משלמים הצעירים של הקיץ 2019. אני אפילו חוששת יותר, כי הפעם יש למשטרה מפכ"ל חדש עם אוריינטציה עוד יותר צבאית. מספיק לראות את הכוחות שהוכנו בחמישי בערב כדי להבין באיזה סיכון אנחנו נמצאים בעיקר הזכרים שלנו. שולה מולא בפוסט בפייסבוק



הרגשתי שברק היכה בי כשאבישי צלצל אליי ואמר לי ששחררו את השוטר. התקשתי להבין את מה שהוא דיבר. אמרתי לו שזה לא יכול להיות כי רק שלשום היינו בבית משפט ולא אמרו לנו כלום. 'אתה בטוח שאני צריך להאמין למה שאתה אומר?' שאלתי אותו. הוא אמר שסיפרו בתקשורת.


אחר כך דברתי עם הבת שלי והיא אמרה שזה נכון, עו"ד ציון אמיר צלצל וסיפר לה שזה מה שאמרו בתקשורת. אחרי זה, אני לא הייתי אני. לא יכולתי לשלוט בעצמי. כל הבית התמלא בצרחות ובכי ולא יכולתי לעשות כלום. אני בעצמי הרגשתי שאני מאבד את הראש. לא ידעתי מה לעשות. התקשתי להאמין שזה יכול להיות. רק שלשום הכל הלך לפי הסדר. אני התחלתי להאמין כבר שהממשלה תפסה את הסדר. פתאום ככה מהצד הם החליטו להרוס את התקווה שבנינו. התקשרתי לכולם, גם אלייך, גם לד"ר אברהם נגוסה, גם לגדי גדי יברקן - Gadi Yevarkan ולפנינה פנינה תמנו שטה Pnina Tamano Shata. הרגשתי לבד. בבת אחת הבדידות בלעה אותי. הרגשתי פחד על עצמי ועל המשפחה.


את יודעת, בדרך כלל אני בשליטה מלאה ואני רק דואג לאיזון של הילדים, אני מרגיע אותם. מה שקרה אתמול היה משהו שלא קרה לי אף פעם. הרגשתי שאני לא מאוזן, הרגשתי חסר תועלת. הרגשתי שאני נחשב לכלום. אפילו לא דאגו להודיע לי. שזה מה שהם עושים. למה לא עשו מה שעשו עכשיו, לדבר, להסביר ? אבל אני יודע, גם אם לא יודע במדויק את הסיבה, הם רצו להכות בנו חזק. הם התכוונו לשבור את רוחנו. הם רצו להכעיס את הצעירים. אם הצעירים היו יוצאים זה היה נגמר רע.


ברע מאוד. כל מה שעמלנו עליו במשך שנה ושמונה חודשים היה נהרס. אני לא סתם שמרתי על הצעירים בכל הפגנה ובכל דיון כי לא רציתי לתת להם אישור למה שהם אומרים עלינו.


אתמול בערב בגלל שלא הייתי במיטבי חטפו את אבישי (עצרו אותו). כשחטפו אותו אני הלכתי אחריו כדי לקחת אותו מהם ואז ראיתי שלקחו את הילדה , עזבתי אותו והלכתי אליה. ככה חטפו לי אותו.


אמא וובג'יג שמקשיבה לדברים של בעלה נכנסת לשיחה ואומרת: "את יודעת מה אמרו לו? אמרו לו 'או שתיקח את האבא מכאן או שנעצור אותך', הילדה (שלי) התעצבנה על זה, אמרה להם "מה אתה חושב שהוא אחראי על אבא שלי?" השוטר דחף אותה, היא קבלה מכה ממנו בכתף, עד עכשיו היא אומרת שכואב לה.


היא צרחה עליהם, פתאום גם הקטנים בכו. כולנו צרחנו עד שבסוף אחד מהם סימן להם (לשוטרים) להיכנס פנימה ונכנסו פנימה. שוטר אחד ניגש למקדס (בת 5) התכופף ואמר לה בשקט שהם שוטרים טובים. שלא תפחד.


וורקה ממשיך:

התקשרתי כל הערב לגדי וגם לפנינה. אמרתי להם שחייבים לשחרר את אבישי. אני פחדתי, פחדתי ובכיתי. פנינה נלחצה. שמעתי אותה בוכה גם. אמרה שהיא מנסה כל מה שיכולה ושאחכה. שוב מתקשר אליה וצורח באוזן שלה. הייתי בפחד. אני מספר לה שלא מסכימים לתת לעורך דין לדבר איתו. "הם עושים לו משהו, יהרגו גם אותו" אמרתי לה שוב ושוב.


היא הפכה עולמות והרבה שעות לא מצאה מענה עד שבסוף הצליחה להביא עורך דין מגבוה שידבר איתו. אבל המשטרה סירבה לשחרר אותו נשארנו לילה שלם בקור מקפיא עצמות ושובר שיניים. כזה שגם הגבי שהביאו לי לא הספיק. הרגשתי שהקור חדר ללב שלי. היו לידי אנשים, שאלוהים ישיב להם טוב. היו גם מהקהילה וגם חלק פרנג'ים. נשארו איתי עד הבוקר, הם טיפלו בנו, הכינו לנו תה וקפה ובכל זאת הרגשתי לבד.


בבוקר המשטרה לקחה אותו לבית משפט, כולנו הגענו לשם. בסוף שחררו אותו בלי להביא אותו בפני שופט, כי לא היה למשטרה סיפור לספר לשופט. כי אבישי לא עשה כלום.


הבוקר כשהכל הסתיים עם אבישי הרגשתי בושה מסלמון. הוא לא מכיר אותי ככה, בלי כבוד ובלי יכולת לשלוט במצב. הרגשתי שמכאן החיים שלי לא שווים.

אבל בסדר (מחייך) מה שחשוב שהסוף טוב. מפכ"ל המשטרה אמר בפגישה ביחד עם עורכי הדין וגדי שהוא לא ידע שהולכים לשחרר אותו. אמר שהוא חדש, רק שלושה שבועות בתפקיד. הוא גם אמר שהכיר את הסיפור שלנו ושהוא מעריך אותנו. הבטיח להוציא אותו לגמרי מהמשטרה. מכאן השוטר ממשיך את המשפט שלו כאחד האדם, לא כשוטר וזה שמח אותי. אפשר להגיד שהסוף טוב.


"אבל אמרו משהו שלא הבנתי, אמרו שעובר לתפקיד במכבי אש משהו...?" אמא וובג'יג ספק שואלת ספק מערערת על סיפור ההישג של וורקה.


***********************

הטלטלה הרגשית שעבר אבא וורקה ניכרת בדיבור שלו ובפנים שלו. הרגשתי שהוא מבקש אישור לתחושת ההישג. הוא ביקש שאקרא את מה שהתרחש כהישג ולא כתרגיל נבזי מסריח של צמרת המשטרה. אני אישית לא מאמינה שזו החלטה של מפקד מחוז לבדו. הכוחות שהוכנו מספרים שזו אסטרטגיה של הארגון כולו. ההשערה שלי היא שגם מפקד המחוז וגם המפכ"ל החדש מקריבים את משפחת טקה ואת הקהילה קורבן כדי להתקבל על הפקודים שלהם. אנחנו מכירים את זה גם מנאום הפתיחה של השר אוחנה.


#אמהות_על_המשמר מקיימות משמרות מחאה בתחנות המשטרה ברחבי הארץ. ביום רבעי ברחובות וביום חמישי קריית מלאכי, באר שבע ותחנת זבולון בקרית חיים #אמהות_נגד_אלימות_משטרה עומדות יחד עם אמהות על המשמר במשמרות המחאה.



עדכון 18/02/21

אמל"ק: Amir Ohana - אמיר אוחנה ו סגן שר לביטחון פנים ח"כ גדי יברקן שיקרו לנו כל הדרך (לכאורה). השוטר שהרג את סלומון טקה (לכאורה) הוחזר למשטרה ומעולם לא תכננו שהוא יעבור לכבאות - פשוט שיקרו להורים השכולים בשביל תמונה בעיתון. לכאורה. אנחנו על זה.

*

חברת הכנסת פנינה תמנו שטה Pnina Tamano Shata משתפת באירועי הימים האחרונים:

ביום חמישי בדיוק לפני שבוע התפרסם כי השוטר שירה בסלומון טקה ז"ל למוות ונאשם בעיצומו של משפט פלילי, חוזר לשרת בשירות פעיל במשטרה. זה זעזע את כולנו והשאיר את משפחת טקה המומה, שהכריזה על מחאה מחודשת. המשפחה שאותה אני מלווה כבר כמעט שנתיים החליטה שהיא לא מוותרת ועמדה מחוץ לתחנת משטרת זבולון כמחאה לצד פעילים חברתיים.


בצהרי יום שישי סגן השר לביטחון פנים גדי יברקן ומפכ"ל המשטרה, נסעו לקריות לפגוש את משפחת טקה כדי לפתור את המשבר. פגישה שבתומה הצהירו בפני המשפחה שהשוטר היורה לא יחזור לעבוד במשטרה אלא יעבור לכבאות. לא עבר זמן רב ונציב הכבאות הוציא באופן מחשיד הודעה לעיתונות(גוף נוסף תחת הבט"פ) שהוא נענה בחיוב לבקשת המפכ"ל וסגן השר.


האמת שמאוד שמחתי שמשפחת טקה זכתה לבשורה ולקצת שקט לקראת השבת...אני יודעת כמה הם סבלו כל אותו לילה חמישי, וכשאמרו להם המפכ"ל וסגן השר שהם חוזרים מהחלטת המפקד שהחליט להחזיר את השוטר לשירות פעיל במשטרה, זה בהחלט קצת הרגיע את נפשם.

גם מאוד התרשמתי מהמפכ"ל וסגן השר שהצהירו זאת קבל עם ועדה בהודעה לתקשורת עם צירוף תמונתם עם המשפחה.


ורק דבר אחד קילקל את המופע, שכל אדם בר דעת שאל את עצמו, איך יתכן שאדם שנאשם בפלילים יעבור לכבאות אש? ויהפוך לעובד מדינה, או מסופח, או מושאל, הכל לצורך העניין מבחינה ערכית אותו הדבר....

כמובן שאני במקביל ניסיתי לקבל הבהרות בכתב ובטלפון מהמפכ"ל ומשר הבט"פ ששומר על שתיקה עד עכשיו בפרשה. המפכ"ל ניתק את הטלפון כששמע "שלום זו פנינה שרת העליה והקליטה..." בטענה ש"חוזר אליך תוך שתי דקות", שתי הדקות עברו מזמן ואוחנה אוי אוחנה התעלמות מוחלטת. כמו בדיוק בכל שמונת החודשים האחרונים, אמר אני לא מטפל בסוגיית האלימות השמטרתית כלפי יוצאי אתיופיה לטענו הנושא הועבר לסגנו גדי יברקן. מה אגיד ומה אומר, כך נראת בריחה מאחריות של שר.

כמובן שכשליחת ונבחרת ציבור אין לי את הפריבלגיה להיעלב, והחלטתי לפעול לעצירת סיפוחו של השוטר כעובד מדינה במערך כיבוי האש.


פניתי מיידית לנציב שירות המדינה, ביקשתי לעצור את המינוי וכזכור, אתמול פירסמתי את תשובתו הערכית, החדה והברורה שהוא לא יכול להיות עובד מדינה ושהוא לא יתן לו לעבוד במערך כיבוי האש. זו הייתה בשורה ואמירה חשובה מאוד לכולנו.


אך לצערנו ולצער משפחת טקה מיד לאחר פרסום המכתב של הנציב, התחילו הלחצים, פתאום המשטרה מתחילה להוציא הודעות לעיתונאים שרגע זו אי הבנה ושהנאשם בפלילים כן חוזר להיות עובד משטרה ולא כבאות. מאז המקרה השוטר היה מושעה מתפקידו! אז מה נשתנה בעיצומו של המשפט, שהם פועלים עכשיו בכל הכוח להחזירו לתפקיד? ולמה הגיעו המפכ"ל וסגן השר והציגו מצג שווא ושקר בפני המשפחה שגם ככה שבורה וכאובה כשאמרו שהוא לא מוחזר למשטרה?! לאלוקים התשובות.


ושר הבט"פ אוחנה שותק ולא עוצר את הפרסה והפגיעה החמורה במשפחה ובאינטרס הציבורי. למרות ששני המשרדים גם הכבאות וגם המשטרה תחת אחריותו של השר.


ועד עכשיו כבר שבוע הוא לא עונה לשאלות הציבור, למה? כי מותר לו, אם לשרה בישראל ונבחרת ציבור בדיוק כמוהו הוא לא עונה, בוודאי לציבור הוא לא "חייב" לתת תשובות. ומתנהג כאילו משרד שר זה עסק פרטי, ירצה יענה לא ירצה לא יענה, כל עוד הוא יכול לשלוח את אחינו יברקן לחזית למה לא?!

אז לאחר בירורים עם עיתונאים שהמשטרה מתדרכת וגם משרד הבט"פ(מזל שיש עיתונות) עולה כי השוטר חזר לעבוד במשטרה! וקיבל קידום, הוא יעבוד תחת צ'יקו אדרי ויהיה הגורם המשטרתי מול מכבי האש. לא עובד כיבוי, לא עובד מדינה אלא עובד משטרה, כמה טמטום, כמה שקרים, כמה עקום.


ככה בעצם הם עקפו את החלטת נציב שירות המדינה והראו לו מזה שטיק וטריק. ככה בעצם המפכ"ל וגם סגן השר רימו את המשפחה.

האמת כל היום התעצבנתי מזה, זה מתיש את הנפש כמה אפשר לרמות ולתחמן ריבונו של עולם?! על גב משפחה שכל כך סובלת? על גב קהילה שלמה שסובלת? על גב האינטרס הציבורי?

אבל אני למודת ניסיון והדבר הכל כך לא ערכי ובוטה הזה לא יעבור בשתיקה. אל ייאוש אחים ואחיות, אם שר הבט"פ אוחנה לא יעצור את המינוי, אני אפעל בכל האמצעים המשפטיים שלרשותי כדי לעצור את המינוי כפי שצפוי ממדינה מתוקנת, וממערכת משטרה שמבינה שנאשם בפלילים לא יכול לשרת בשרותה.

נאשם בפלילים שגרם למוות של נער אינו ראוי למלא שום תפקיד ציבורי. ראוי שישב בספספל הנאשמים ויעמוד לדין ולא חלילה יעמיד לדין, או יקבע על חיי אזרחים.







bottom of page