top of page
  • תמונת הסופר/תKetty Bar

מרתון #דוקואלימות הראשון בישראל

עודכן: 30 ביוני 2021

מרתון ישראלי ONLINE לסרטי אלימות המשטרה וכוחות הביטחון

360 שעות של סרטוני וידאו המתעדים אלימות שוטרים כנגד אזרחים ואזרחיות מפגינים, במוקדי הפגנות שונים ברחבי הארץ במהלך השנים 2021-2020.

צילום: בן כהן

מה גורם להם ולהן לקום בבוקר, לצאת בבוקר לעבודה כשוטרים.ות ולסיים אותו כעבריינים.ות לכאורה? המרתון הזה הוא הזדמנות להתבונן באופן מרוכז בהיבטים המעשיים ובאמצעים היום יומיים של אלימות השוטרים והשוטרות, לראות את הקווים שנחצים, להבין את הבלבול בין הזיה למציאות ולהביט בטראומה הממשית של עדות "מן השטח".

#דוקואלימות מרתון ישראלי ראשון בעולם, יעלה מדי יום, החל מיום שני 21/06 (היום הארוך ביותר בשנה) במשך 15 ימים מרתון (360 שעות) של סרטי וידאו קצרים המתעדים אלימות משטרתית וצולמו בעת ההפגנות בבלפור, באום אל פאחם, בשער שכם, בשייח' ג'ראח, בתל אביב - יפו, בראש העין, לוד ועוד.

הסרטונים צולמו בזמן אמת, על פי רוב על ידי מפגינים, צלמים ועיתונאים עצמאים, שהיו שם, כשהם מביטים דרך עין העדשה בעיני הקצינים והשוטרים בזמן מעשה. התיעוד לא מנע מלובשי המדים לבצע את מעשיהם האלימים. המצלמים לא נתנו לפחד לנהל אותם. הם הגיבורים שעמדו בחזית אחת עם הקורבן ועשו את המעשה הדמוקרטי והלא אלים. הם תיעדו.



המצור על בלפור #5 צילום: מתן גולן

המבט האישי הקרוב של המצלם והמצולם הופכים את השוטר/ת לחזות הכל. תיעוד אלימות השוטרים מצביע על תופעה רוחבית ועל פרקטיקות שמתגברות ועשוי לחולל שינוי אמיתי. זו ההזדמנות של המפגינים לספר את סיפורם למען חופש המחאה והביטוי כדי שייכתב בדפי ההיסטוריה.

סוגיית אלימות השוטרים עלתה לסדר היום הציבורי עוד ב-1992 בעקבות פרסום דו"ח מבקר המשטרה דאז, אברהם אדן, מסוג המבקרים שנעלם ממשרדי הממשלה. הדו"ח הקשה שפרסם אדן גרם לסערה בפיקוד המשטרה. הוא טען שהאלימות טבועה עמוק בתרבות הארגונית של השוטרים ואף האשים את פיקוד המשטרה בחיפוי. הוא כינה את החיפוי הזה "תסמונת השוטר המצטיין": השוטרים האלימים מוכרזים מצטיינים, כדי להגן עליהם מתוצאות ההליך המשמעתי.

מאז פרסום הדו"ח עברו 30 שנה ושום דבר לא השתנה!

שום דבר גם לא ישתנה עד שהשוטרים יבינו שיש תוצאות למעשים שלהם. לא נאפשר לנרמל את התופעה. לא ניתן לחפות על פעולות אינדיבידואליות של שוטרים אלימים, במעטה שקרי של ארגון שאינו יודע להתמודד עם תופעות החורגות מהחוק. פעולות אלה מציבות את האזרח בפני איום קיומי, פיזי ונפשי במפגש עם שוטרים ופוגעת בחופש המחאה.



המצור על בלפור צילום:בן כהן

על אלימות שוטרים בעקבות הדו"ח המשטרה היא גוף בעל השפעה מכרעת על זכויות האדם והאזרח. אף שאחד מיעדיה הוא להגן על זכויות הפרט, יש בסמכותה גם לפגוע, לעיתים, בזכויות אלו. החוק מסמיך את המשטרה להשתמש בכוח כאמצעי למילוי משימתה, אולם לא פעם נעשה בסמכות זו שימוש לרעה. אלימות, שימוש בכוח מופרז והתעמרות מצד שוטרים הם בעיה מערכתית, שמדינות רבות נאלצות להתמודד עמה. עם זאת, נראה כי הבעיה בישראל היא חמורה במיוחד. מסתבר כי במדינות רבות כמו אוסטרליה, אוסטריה, קנדה, גרמניה ועוד, אחוז התלונות על שימוש בכוח מופרז מצד שוטרים הוא זעום, יחסית לכלל התלונות המוגשות כנגד שוטרים15.

עד לפני שנים אחדות נחקרו תלונות אזרחים על אלימות מצד שוטרים על ידי המשטרה עצמה. אי הנחת ששררה בציבור מהעובדה שהמשטרה חוקרת את עצמה הביאה בשנת 1992 להוצאת החקירות בתלונות על אלימות שוטרים מידי המשטרה, ולהעברת הטיפול בהן לידי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), שהוקמה במיוחד לשם כך במשרד המשפטים >>> להמשך קריאה



ב-15 במרץ מדי שנה מציינים בעולם את היום הבינלאומי נגד אלימות משטרתית. בישראל תשתתף לראשונה ביום זה ותציין אותו בשימת דגש על אלימות והברוטליות המשטרתית בישראל. האימהות יציגו את הארכיון הגדול לאלימות שוטרים ושוטרות בזמן ההפגנות בישראל במהלך 2020-2021.




כל אחד ואחת מוזמנת לשלוח לנו סרטונים ללינק המצורף + תיאור קצר עובדתי נקי מרגשות כעסים וקללות - עד 140 מילים. נא לרשום בשם הקובץ: שם הצלם.ת _ מקום שצולם _ תאריך


מומלץ בחום להעלות סרטונים בפרופילים אישיים לספר את הסיפור שלכם ולשתף אותנו



למידע, מחקרים, דוחות ופסקי דין ... ושאר ירקות אודות אלימות המשטרה



bottom of page